Naprawy samochodu często wiążą się z koniecznością zajrzenia pod jego spód, dopiero wtedy można dostać się do niektórych elementów wyposażenia. Można to zrobić na kanale, oczywiście jeśli właściciel lub warsztat taki posiada. Jednak kanały mają dwie niedogodności, po pierwsze ich budowa jest niejednokrotnie mocno kłopotliwa, a po drugie nie we wszystkich naprawach się sprawdzą. Jeżeli na przykład do wymiany będą jakieś elementy zawieszenia, to i tak nic się nie da zrobić, bo koła będą spoczywać na podłożu. Drugą opcją jest użycie odpowiedniego podnośnika, przy pomocy którego można będzie unieść albo jedną część pojazdu, albo cały. Podnośniki samochodowe występują w wielu różnych rodzajach, od niewielkich, podręcznych, które każdy kierowca wozi ze sobą w samochodzie, aż po duże, warsztatowe urządzenia. Decydując się na zakup takiego trzeba przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego sprzęt ma służyć. Zupełnie innego podnośnika samochodowego będzie bowiem potrzebował prywatny kierowca, okazjonalnie naprawiający swoje auto, a innego duży warsztat samochodowy.
Zastosowanie podnośnika samochodowego
Podnośniki samochodowe mają jedno podstawowe zadanie, to znaczy unieść albo jeden bok samochodu, albo cały pojazd do góry, tak, żeby uzyskać dostęp do spodu. Najprostszym podnośnikiem jest tak zwany lewarek, znajdujący się na seryjnym wyposażeniu samochodów. Jego dużą zaletą jest to, że zawsze jest pod ręką, ale posiada mocno ograniczone możliwości. W zastosowaniach domowych sprawdzają się także podnośniki butelkowe, hydrauliczne żaby czy modele trapezowe, wszystkie one mają tę zaletę, że nie wymagają dodatkowego zasilania i są dość lekkie i poręczne. W warsztatach najczęściej można spotkać bardziej profesjonalne sprzęty, za pomocą których można całkiem przechylić pojazd na jedną stronę albo podnieść go do góry. Zapewniają one wysoki komfort użytkowania i szybkość działania, ale w wielu modelach konieczny jest profesjonalny montaż czy zapewnienie dostępu do sieci elektrycznej albo sprężonego powietrza.
Parametry podnośników samochodowych
Ponieważ podnośniki samochodowe są dostępne w dużej ilości odmian, to każdy ich rodzaj będzie charakteryzował się innymi cechami. Jednak bez względu na konstrukcję jest kilka parametrów wspólnych, które należy uwzględnić przy wyborze.
- Maksymalne obciążenie – Zależnie od modelu podnośnik musi unieść do góry albo część pojazdu, albo cały. Dlatego też konieczne jest, żeby jego maksymalny udźwig na to pozwalał, najlepiej z uwzględnieniem pewnego zapasu. W przypadku podnośników unoszących częściowo powinno to być minimum połowę masy samochodu, przy podnoszących auta w całości pełna ich waga. W praktyce należy szukać podnośników, które mają możliwość uniesienia od 2 do 4 ton.
- Maksymalna wysokość – Dla wygody i komfortu pracy ważne jest, na jaką wysokość może zostać podniesiony samochód. Najczęściej małe modele podnośników mają zasięg od 15 do 40 cm, a urządzenia stacjonarne umożliwiają podniesienie pojazdu nawet na wysokość 2 metrów. Wybierając dobry podnośnik samochodowy należy wziąć pod uwagę, do jakich prac będzie podnoszony samochód, a także jaką konstrukcję ma podwozie. Trzeba też uwzględnić to, że przy podnoszeniu koła trochę opadają, więc nie można mierzyć tylko prześwitu auta, ale uwzględnić pewien zapas.
- Szybkość podnoszenia – W przypadku podnośników elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych warto sprawdzić, jaką mają szybkość podnoszenia. W trakcie ruchu do góry i na dół na pojazd działają zmieniające się siły, co może w skrajnym przypadku doprowadzić do zsunięcia. Dlatego też lepszym rozwiązaniem będzie podnośnik mający dużą szybkość.
- Bezpieczeństwo i stabilność – Bezpieczeństwo przy podnoszeniu samochodu jest bardzo ważne, zarówno dla samego pojazdu, jak również osób przebywających w pobliżu, dlatego też na tę kwestię trzeba zwrócić dużą uwagę. Przy urządzeniach podnoszących pojazd w całości istotne jest, czy będą wyposażone w blokady chroniące przed spadkiem w przypadku awarii systemu zasilającego. W mniejszych podnośnikach kluczowa jest stabilność oraz solidność wykonania. Dotyczy to szczególnie modeli uniwersalnych, które nie są przeznaczone do konkretnego auta, ich niewłaściwe dopasowanie może stwarzać pewne zagrożenie. Podstawa powinna być możliwie jak największa, a końcówka robocza musi skutecznie przenosić duże siły. Przy tańszych modelach pneumatycznych czy hydraulicznych czasami mogą się zdarzyć nieszczelności, i w efekcie opuszczenie samochodu. Warto więc od razu zaopatrzyć się w specjalne podpórki, zabezpieczające przed takimi sytuacjami.
Podział podnośników ze względu na napęd
Podnośniki samochodowe dzieli się według kilku kryteriów, a jednym z nich jest rodzaj użytego napędu.
- Ręczny – Podnośniki ręczne dobrze sprawdzają się przy drobnych naprawach, nie wymagających podnoszenia całego pojazdy. Dostępne są w dużej liczbie odmian, począwszy od prostych lewarków aż po znacznie solidniejsze, profesjonalne podnośniki trapezowe. W ich przypadku, ze względów bezpieczeństwa, ważne jest dopasowanie końcówki do podwozia pojazdu, a także zachowanie prawidłowej pozycji przy podnoszeniu. Z powodu niewielkich rozmiarów można je łatwo przewozić w samochodzie, i użyć na przykład przy wymianie koła.
- Hydrauliczny – Podnośniki hydrauliczne obsługiwane są za pomocą dźwigni, wykorzystuje się je w pracach diagnostycznych, serwisowych i naprawczych. Umożliwiają częściowe podniesienie podwozia, a dzięki dużej sprawności radzą sobie z pojazdami o wadze nawet kilku ton. Można wśród nich wyróżnić podnośniki słupkowe, podnośniki typu żaba, a także podnośniki punktowe typu „Jack”. Dwa ostatnie rodzaje podnośników zapewniają wysoki poziom stabilności, ze względu na dużą podstawę.
- Pneumatyczny – W przypadku podnośników pneumatycznych pojazd jest unoszony przy pomocy sprężonego powietrza. Ze względu na konieczność zastosowania kompresora urządzenia te są przeznaczone przede wszystkim dla warsztatów i serwisów. Najbardziej rozpowszechnionym rodzajem takich podnośników są tak zwane Bałwanki, zapewniają one wysoką wydajność, stabilność oraz szybkość działania. Napęd pneumatyczny stosowany jest także przy profesjonalnych urządzeniach podnoszących całe pojazdy, na przykład w podnośnikach płytowych.
- Elektryczny – Zasilanie elektryczne jest stosowane zarówno w niewielkich podnośnikach, jak również profesjonalnych urządzeniach. Niektóre modele podnośników trapezowych wyposażone są w napęd elektryczny 12V ( z gniazda zapalniczki lub bezpośrednio z akumulatora), co znacznie skraca czas podnoszenia i zwiększa wygodę użytkowania. Zasilanie elektryczne posiadają też duże, stacjonarne podnośniki, w których silnik elektryczny napędza śrubę lub pompę.
- Śrubowy – Napęd śrubowy jest powszechnie wykorzystywany w różnych modelach podnośników. Na takiej zasadzie działają między innymi niewielkie modele trapezowe, jak również podnoszące całe pojazdy podnośniki jedno i dwukolumnowe.
Podział podnośników ze względu na sposób podnoszenia
Drugim powszechnie stosowanym kryterium podziału podnośników samochodowych jest sposób podnoszenia. Można wśród tych urządzeń wyróżnić następujące rozwiązania.
- Trapezowy – Podnośnik trapezowy do jedna z najprostszych konstrukcji, sprawdzająca się przy mało skomplikowanych pracach. Składa się z podstawy, czterech ramion oraz śruby, której obracanie powoduje podnoszenie i opuszczanie pojazdu. Ze względu na sposób montażu może się w pewnych sytuacjach przewrócić, dlatego absolutnie nie należy wchodzić pod auto podniesione takim podnośnikiem.
- Żaba – Podnośnik z rodziny hydraulicznych, powszechnie stosowany zarówno przez prywatnych właścicieli samochodów, jak również warsztaty. Stosunkowo tani, łatwy w obsłudze i bardzo bezpieczny, ze względu na szeroką podstawę i wiążącą się z tym stabilność. Nie nadaje się specjalnie do wożenia na co dzień w bagażniku, ale jako urządzenie stacjonarne jest bardzo uniwersalny i praktyczny.
- Bałwanek – Bardzo szybki w działaniu, bezpieczny, ale wymagający dostępu do sprężonego powietrza. Składa się z kilku gumowych poduszek, które po nadmuchaniu mogą w ciągu paru sekund podnieść pojazd na wysokość kilkudziesięciu centymetrów. Z uwagi na dość wysoką cenę zakupu oraz konieczność dodatkowej instalacji jest to rozwiązanie raczej dla profesjonalnych warsztatów.
- Przechyłowy – Ten rodzaj podnośników, zwany też bocznymi, to prosta, ale stabilna i bezpieczna konstrukcja, umożliwiająca przechylenie całego pojazdu na jeden bok. Pozwala to na wygodny dostęp do podwozia, na przykład w celu wykonania konserwacji czy napraw blacharsko-lakierniczych. Podnośnik samochodowy boczny jest bardzo wygodny w obsłudze, ze względu na niewielką wagę i mobilność można go używać praktycznie w każdym miejscu, gdzie będzie wystarczająco twarde podłoże.
- Nożycowy – Podnośniki nożycowe są najczęściej wykorzystywane w warsztatach i stacjach diagnostycznych. Składają się z dwóch platform, na które wjeżdża się samochodem, oraz mechanizmu podnoszącego z siłownikami. Mechanizm ten ma kształt nożyczek, stąd też pochodzi nazwa tego rodzaju urządzeń. Dużą ich zaletą jest to, że mogą się praktycznie w całości składać, dlatego nie zajmują miejsca w sytuacji, gdy ich się nie używa.
- Dwukolumnowy – Podnośnik samochodowy dwukolumnowy posiada dwie pary ramion, o regulowanej długości, umieszczonych na wózkach poruszających się pionowo na prowadnicach przymocowanych do dwóch kolumn. Napęd takiego podnośnika może być elektrohydrauliczny lub elektromechaniczny ( łańcuchowy lub śrubowy ). Ten rodzaj podnośnika dzięki dużemu udźwigowi ( nawet do kilku ton ) i możliwości podniesienia pojazdu na wysokość pozwalającą na swobodą pracę pod nim, posiada uniwersalne zastosowanie. Powszechnie używa się go w warsztatach samochodowych.
- Kolumnowy z jedną kolumną – Pod względem zasady działania podnośnik jednokolumnowy przypomina modele dwukolumnowe, z tym że prowadnica i wózek są przymocowane tylko do jednego słupa nośnego. Ze względu na zastosowaną konstrukcję takie modele mają mniejszy udźwig, przeważnie od półtorej do dwóch ton, dzięki mniejszym gabarytom można je montować w warsztatach o ograniczonej powierzchni
Ranking TOP 20
Najlepsze produkty: Podnośnik samochodowy - Ranking i Opinie 2024
1. Güde Podnośnik hydrauliczny GSH 20T 229291
Dane techniczne:
Rodzaj | hydrauliczny |
2. B2B Partner Podnośnik hydrauliczny na kółkach, 2,5 t nz02
Dane techniczne:
Rodzaj | hydrauliczny |
3. B2B Partner Ruchomy podnośnik hydrauliczny z szybkim podnoszeniem GRH 3/500 Q 18039
Dane techniczne:
Rodzaj | hydrauliczny |
Najtańsze produkty: Podnośnik samochodowy - Ranking i Opinie 2024
1. Lewarek Podnośnik Samochodowy Trapezowy 1,5 Z Pokrowcem I Kluczem Teleskopowym Sn3555
2. Güde Podnośnik hydrauliczny GSH 5T 229289
3. Güde Podnośnik hydrauliczny GSH 10T 229290
Porównanie TOP 3
Jaki warsztatowy podnośnik samochodowy wybrać?
Wybierając podnośnik samochodowy do warsztatu przede wszystkim trzeba określić, jakie samochody planuje się naprawiać i co przy nich robić. Od tego będzie bowiem zależał maksymalny udźwig, a tym samym konstrukcja urządzenia. Najbardziej popularne są podnośniki dwukolumnowe, gdyż ze względu na dużą wysokość podnoszenia zapewniają wygodę użytkowania oraz dostęp do wszystkich mechanizmów pojazdu. Jeśli w warsztacie będzie mało miejsca, to można pomyśleć o podnośniku jednokolumnowym, pod względem funkcjonalnym jest on podobny do dwukolumnowego, ale dysponuje mniejszym udźwigiem. Warte rozważenia są też modele nożycowe, po złożeniu praktycznie nie zabierające miejsca. Ograniczeniem tych podnośników jest jednak to, że koła pozostają na platformach, co uniemożliwia prace przy zawieszeniu. Wyposażając warsztat warto też pomyśleć o przynajmniej jednym mniejszym urządzeniu, przeznaczonym do szybkich napraw. Najlepiej w tej roli sprawdzą się popularne żaby, a jeśli w pomieszczeniu będzie dostęp do kompresora, to także pneumatyczne bałwanki.
Jaki mobilny podnośnik samochodowy wybrać?
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, jeśli jest potrzeba wybrania podnośnika mobilnego. W tym przypadku przede wszystkim zwraca się uwagę na możliwość przewożenia w samochodzie, więc odpadają wszystkie wersje stacjonarne czy wymagające dodatkowego zasilania. Jeśli podnośnik miałby być transportowany okazjonalnie, na przykład przy okazji jakiś imprez, zlotów czy pokazów, to wspomniane wcześniej żaby dobrze sprawdzą się w tej roli. Jeżeli jednak ma on być ciągle wożony, to należy poszukać jakiejś mniejszej konstrukcji. Typowe lewarki, znajdujące się na fabrycznym wyposażeniu, są często mało stabilne, a podniesienie nimi samochodu może być sporym wyzwaniem. Znacznie stabilniejsze i wygodniejsze w użytkowaniu są modele trapezowe, jeśli ktoś nie lubi kręcić korbką, wyposażone w napęd elektryczny. W bagażniku bez problemów zmieści się też hydrauliczny podnośnik słupkowy, ale praca z nim wymaga zachowania dużej ostrożności ze względu na łatwość przewrócenia.
Ceny podnośników samochodowych
Ceny podnośników samochodowych są bardzo zróżnicowane, zależą od rodzaju urządzenia, jego parametrów i jakości wykonania. Najtańsze lewarki i podnośniki trapezowe można kupić już za kilkadziesiąt złotych, w tej cenie znajdzie się już uniwersalny, dobrze wykonany sprzęt. W podobnej cenie znajdzie się hydrauliczne żaby, ale najtańsze modele mogą szybko zacząć przeciekać i staną się bezużyteczne. Wydając na taki model 150-200 złotych można liczyć na to, że bezproblemowo posłuży kilka lat okazjonalnych napraw, natomiast do warsztatu warto kupić droższe, bardziej profesjonalne urządzenie. Podnośniki stacjonarne to koszt od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Cena takich modeli zależy od zastosowanej konstrukcji, maksymalnego udźwigu czy wysokości podnoszenia, oraz oczywiście od jakości wykonania.
REDATS Podnośnik dwukolumnowy samochodowy 4T REDATS L-220R z Ramą Automatyczny + Olej gratis 15-00-93: Polecam
REDATS Podnośnik dwukolumnowy samochodowy 4T REDATS L-220R z Ramą Automatyczny + Olej gratis 15-00-93: to Jest super maszyna
Chyba lewarek 14 kilowy jest bardzo ciężki – myślę, że tylko do SUVa będzie się nadawał 🙂 Ja kupiłam swój dobry podnośnik samochodowy na allegro za niecałe 200 zł. Jego waga to nieco ponad 6 kilo, więc chyba dla kobiet haha. Jeżeli jakieś koleżanki będą mnie czytały, to polecam właśnie ten, szukajcie, jest w kolorze czerwono-różowym, prawdziwy hit! A tak do rzeczy, to posiada zakres podnoszenie 135mm – 320mm, jest bardzo stabilny i posiada kółeczka, więc w obsłudze sama przyjemność. Chociaż nie życzę, żebyście często z niego korzystali.
Wiem o którym mówisz, ostatnio widziałem go na aukcji za 180 zł chyba. Myślę, że jego waga jest bardzo przystępna, bez problemu można go wozić. Przystępna waga, dobra konstrukcja, zakres podnoszenia. Nie trzeba raczej przepłacać za lepszy sprzęt, skoro tego typu jest za taką cenę. Chociaż ten kolor nie każdemu może odpowiadać hehe 🙂
Czy ktoś może polecić podnośnik nożycowy? Chciałbym teraz wymienić i szukam czegoś sprawdzonego.
Pamiętam stare podnośniki, których używało się kiedyś, jedynym słowem masakra. Jak teraz by tego użyć, na nowe samochody, to chyba nic by z tego nie było. Ja obecnie szukam jakiegoś kompaktowego, który można by wozić w samochodzie. Ktoś ma jakiś pomysł? Może coś polecić? Dobry podnośnik samochodowy, który będzie sprawdzony i naprawdę zda egzamin?
Wiem o czym piszesz, przypomniał mi się podnośnik, którego używał mój ojciec i dziadek. Ale jeżeli chodzi o Twoje pytanie, kupiłem ostatnio żonie mały podnośnik, który spokojnie się mieści w bagażniku i naprawdę nie zabiera dużo miejsca, nie przeszkadza. Więc do rzeczy, polecam Ci firmę Vorel. Taki żółty model – żaba, z kółeczkami dodatkowymi. Już wypróbowany przez nas i polecam. Kosztuje około stówki, więc cena też jak najbardziej przystępna.
Nie wiem jakie masz auto i ten bagażnik, ale bez względu na to, polecam ten podnośnik, który sam mam i korzystam z niego. Marka YATO. Naprawdę dobrze zrobiony, waga przystępna i nawet żona sobie z nim radzi bez problemu. Jeżeli dobry podnośnik samochodowy, to właśnie z tej firmy. Sprawdziłem, waży 14 kilogramów, więc nie wiem jak tam u Was z przewozem. Pozwala na pracę w zakresie od 89 do 359 mm, więc spokojnie do osobówek będzie jak znalazł i do samochodu można go wepchać.