Prostownik jest to urządzenie lub zespół urządzeń, które służą do zmiany napięcia przemiennego na napięcie stałe, którym ładujemy akumulatory i zasilamy urządzenia napięć stałych.
Wybór dobrego prostownika jest dwuetapowym procesem. Przed kupnem warto zastanowić się, do jakich celów i na jaką skalę będziemy używać tego urządzenia. Po określeniu potrzeb musimy zdecydować się na jedno z trzech najpopularniejszych rozwiązań konstrukcyjnych.
Dobrze dobrany prostownik posłuży przez wiele lat, a stawiając na jego jakość, będziemy mieli pewność, że nie zawiedzie nas w najbardziej nieodpowiednim momencie.
Prostownik standardowy
Jest to najzwyklejszy i zarazem najtańszy rodzaj prostownika, który najczęściej można dostać w hipermarketach. Jego koszt wynosi średnio około 50 złotych i w tej cenie otrzymasz zwykły transformator. Wybierając prostowniki najtańsze, musisz liczyć się z podwyższonym ryzykiem ich awaryjności, dlatego przez pierwsze kilka ładowań akumulatora, należy kontrolować proces i nie zostawiać pracującego urządzenia bez nadzoru.
Dobre prostowniki standardowe zwykle wystarczają większości użytkownikom do pojedynczych podładowań akumulatora samochodu osobowego w okresie zimowym, jednak jeśli szukasz rozwiązania lepszego, mniej awaryjnego, bezpieczniejszego i bardziej wydajnego, musisz liczyć się ze wzrostem kosztów.
Prostownik mikroprocesorowy
Jeśli posiadasz więcej niż jeden samochód lub oczekujesz lepszych parametrów pracy, przy jednoczesnym zwiększonym komforcie i bezpieczeństwie ładowania akumulatora, prostownik mikroprocesorowy będzie dla Ciebie odpowiedni. Prostownik mikroprocesorowy dobrej klasy kosztuje około 300 złotych, a najdroższe można spotkać w cenie przekraczającej tysiąc złotych.
Te dobre prostowniki wyposażone są w stabilizatory napięcia, co zmniejsza wahania napięcia pobieranego z sieci i uniezależnia od niego prąd ładowania akumulatora. Poza tym automatycznie doregulowują prąd ładowania do możliwości ładowanego akumulatora. Prostowniki mikroprocesorowe automatycznie kończą proces ładowania, gdy w pełni naładują akumulator i mogą funkcjonować w trybie pracy buforowej. Dzięki temu stale podłączone do akumulatora mierzą jego napięcie i w razie konieczności doładowują go, a w przypadku braku konieczności ładowania, wyłączają się.
Niezwykle użyteczną cechą dobrych prostowników mikroprocesorowych jest możliwość ładowania akumulatora samochodowego bez odłączania go od instalacji elektrycznej pojazdu. Poza tym te prostowniki wyposażone są w systemy zabezpieczające chroniące przed przeładowaniem i zwarciami. Automatycznie zabezpieczają prostownik przed uszkodzeniem spowodowanym zwarciem zacisków lub ich odwrotnym podłączeniem do akumulatora.
Dobre prostowniki mikroprocesorowe są w stanie odsiarczyć akumulator. Proces odbywa się przez rozładowywanie akumulatora przy podłączonym stałym obciążeniu. Najłatwiej przeprowadzić proces odsiarczania, gdy akumulator jest podłączony do instalacji elektrycznej pojazdu.
Czasem na rynku można znaleźć urządzenia, które składają się z dwóch sprzężonych prostowników mikroprocesorowych w jednej obudowie. Tego typu rozwiązanie pozwala na ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie, co jest szczególnie przydatne dla właścicieli dwóch lub większej ilości pojazdów.
Prostownik trakcyjny
Tego rodzaju prostownikiem naładujesz największe akumulatory wykorzystywane w przemyśle oraz dużych urządzeniach elektrycznych, takich jak zwyżki elektryczne, czy samochody o napędzie elektrycznym. Prostowniki trakcyjne dzieli się na te, które naładują akumulatory żelowe oraz kwasowo-ołowiowe.
Parametry prostowników
Przy wyborze prostownika, należy jasno określić jego parametry. Dzięki temu będziesz miał pewność, że w odpowiedni sposób dopasujesz go do ładowanego akumulatora, a proces ładowania będzie skuteczny, szybki i bezpieczny.
Dobierając prostownik, należy zwrócić uwagę na podawany przed producenta prąd ładowania szczytowy oraz prąd ładowania skuteczny. Ten pierwszy zawsze będzie nieco większy. Prąd ładowania skuteczny powinien wynosić 10% całkowitej pojemności akumulatora. Prąd ten determinuje czas ładowania akumulatora.
Napięcie wyjściowe prostownika musi być takie samo, jak napięcie, na którym pracuje Twój akumulator. W przypadku samochodów osobowych będzie to 12 V, natomiast w motocyklach stosuje się akumulatory 6 V. Ciężki sprzęt, w tym maszyny rolnicze i ciężarówki wyposażone są najczęściej w 24 V akumulatory. Często prostowniki mają możliwość zmiany napięcia wyjściowego za pomocą przełącznika, przez co nie musisz kupować dwóch prostowników do np. motocykla i samochodu.
Poza tymi 3 najważniejszymi parametrami, warto zwrócić uwagę na dodatkowy osprzęt wskazujący oraz mobilność prostownika. Jeśli jesteś mało wymagającym użytkownikiem, w zupełności wystarczy Ci sygnalizacja o poziomie naładowania za pomocą diod LED. Jeśli wolisz zagłębić się w tajniki procesu ładowania akumulatora, wybierz prostownik z woltomierzem i amperomierzem.
W przypadku ładowania samochodów osobowych i motocykli prostownik z wyświetlaczem LCD może być przesadą, jednak jeśli prowadzisz warsztat samochodowy lub używasz prostownika do innych, bardziej zaawansowanych zastosowań, wyświetlacz LCD może okazać się przydatny.
Prostownik - Ranking i Opinie 2024 - Ranking 2024
Poniżej ranking najlepszych produktów w kategorii Prostownik - Ranking i Opinie 2024. Ranking aktualizowany jest codziennie na podstawie danych z serwisu Skąpiec.pl. Poniżej można znaleźć najlepsze ceny dla danego produktu, opinie i szczegółowe parametry techniczne.
Witam. Czy czymś takim mogę ładować akumulatory o pojemności 62ah. Chodzi mi tutaj o je 20 amper którymi dysponuje ten sprzęt, mianowicie czy on sam dobierze natężenie prądu do mniejszego akumulatora.?Awaryjne źródło zasilania
Komputerowy zasilacz awaryjny sinusPRO-1000 W 12V jest urządzeniem do bezprzerwowego zasilania komputerów, serwerów i zestawów komputerowych. W jednym urządzeniu zostały zawarte funkcje przetwornicy DC/AC typu czysty sinus (pure sine wave), przełącznika awaryjnego typu UPS, stabilizatora napięcia sieciowego oraz ładowarki akumulatorowej (prostownika).
Komputerowy zasilacz awaryjny sinusPRO-1000 W 12V jest urządzeniem do bezprzerwowego zasilania komputerów, serwerów i zestawów komputerowych. W przypadku zaniku napięcia z sieci 230VAC lub fotowoltaiki, urządzenie przełącza się w tryb pracy akumulatorowej (battery mode), pozwalając na dalsze bezprzerwowe działanie systemu i zabezpieczając przed bezpowrotną utratą danych.
W jednym urządzeniu zostały zawarte funkcje przetwornicy DC/AC typu czysty sinus (pure sine wave), przełącznika awaryjnego typu UPS, stabilizatora napięcia sieciowego(AVR), ładowarki akumulatorowej (prostownika) oraz zabezpieczeń koniecznych do pracy urządzenia wraz z regulatorem solarnym i fotowoltaiką. Kolorowy wyświetlacz pozwala monitorować najważniejsze parametry pracy układu. Cechą odróżniającą komputerowe zasilacze awaryjne typu sinus od klasycznych prostych przetwornic AC/DC, jest wytwarzanie na wyjściu napięcia przemiennego o przebiegu czysto sinusoidalnym, identycznego jak to w sieci energetycznej. Proste, tanie zasilacze wytwarzają w rzeczywistości napięcie o przebiegu prostokątnym, nazywane czasami błędnie „sinusoidą modyfikowaną” i mogą powodować nieprawidłową pracę wrażliwych, nowoczesnych komputerów lub serwerów z aktywnym układem PFC (ang. Power Factor Correction – Poprawa Współczynnika Mocy).
Zasilacze z tej serii to zasilacze typu „line-interactive” i mogą odwracać polaryzację napięcia na wyjściu w momencie przełączenia na zasilanie bateryjne.
Moc przeciążeniowa (chwilowa): 1000 VA
Moc znamionowa (ciągła): 700 W
Napięcie akumulatora / -ów: 12 V
sinusPRO-1000 W
Moc znamionowa (ciągła)
700 W
Moc przeciążeniowa (chwilowa)
1000 W
Napięcie akumulatora
12 V
Prostownik (prąd ładowania)
20 A
Napięcie ładowania PV
~36 V
12 – 50 V
Regulator solarny
Brak
Automatyczny regulator napięcia sieciowego
140 – 275 V AC
Pobór prądu bez obciążenia
Pomiędzy 0,3 A a 1,5 A
Dopuszczalny zakres napięcia zasilającego
Przełączenie na zasilanie bateryjne następuje w chwili, w której napięcie sieciowe jest niższe niż 160 V lub wyższe niż 260 V. Dokładność: 5 V
Częstotliwość napięcia zasilającego
45 – 65 Hz
Częstotliwość napięcia wyjściowego UPS
50 Hz ± 0,5
Zakres napięć wyjściowych
Regulator napięcia sieciowego AVR: 204 – 240 V
Zasilacz awaryjny UPS i akumulator: 230 V (± 5%)
Zabezpieczenia przeciążeniowe (zasilanie bateryjne)
W przypadku przeciążenia 110%-130% odłączenie zasilania następuje po 30 sekundach.
Jeżeli przeciążenie jest wyższe niż 130% odłączenie zasilania następuje natychmiast.
Zabezpieczenie przeciążeniowe (zasilanie sieciowe)
Urządzenie o ostrzega o przeciążeniu aż do momentu zadziałania bezpieczników.
Dopuszczalna wilgotność powietrza
10%-90% RH
Dopuszczalna temperatura pracy
Od 0 do 40 °C
Wymiary
260 x 150 x 330 mm
Waga
9 kg
Znakomita większość ładowarek-prostowników tylko doładowuje akumulatory , prąd ładowania 14,5-15,5V zrobi gęstość elektrolitu na poziomie 1,25g/cm3 akumulatorowi daleko do 100% pojemności.
Taki przeciętny prostownik nie zrobi gęstości elektrolitu na poziomie 1,26-1,28 g/cm3 potrzebne jest napięcie powyżej 16V , w gwarancji aku Bannera piszą o napięciu ładowania inne gwarancje wymieniają tylko gęstość elektrolitu na poziomie 1,27g/cm3 co nie wiele mówi przeciętnemu użytkownikowi.
Tak jak jeździmy na zmianę ogumienia powinniśmy jeździć na profesjonalne ładowanie akumulatora.
Miałem już kilka prostowników różnych marek. W tym momencie uważam, że najlepszy prostownik to DEDRA DEP021. Cena jest niska, jakość moim zdaniem bardzo dobra. Nie korzystam z prostownika dość często, jednak jak na moje potrzeby jest wystarczający. Dla osób zainteresowanych zasilenie wynosi 230V 50/60Hz, a obsługiwane akumulatory to 25Ah – 180Ah. Z mojej strony mogę polecić, korzystam już jakiś czas i wszystko jest sprawne.
Widzę, że pod artykułem wypowiadają się głównie Panowie, więc proszę o podpowiedź, jaki prostownik będzie najlepszy? Czy tutaj jakość idzie zawsze w parze z ceną? Zależy mi na dobrym prostowniku, ale nie chcę wydawać na niego dużych kwot. Już co nieco wiem, po przeczytaniu artykułu, ale nadal nie wiem na co się zdecydować. Więc może ktoś odpowie na moje pytanie i pomoże kobiecie, która o motoryzacji niewiele wie?
Jaki konkretnie model prostownika rozpocznie ładowanie kompletnie rozładowanego akumulatora? Próbowałem Pirotec PAM 23/1 Smart z regulacją prądu ładowania 5, 10, 15 i 20A. Nie rozpoczyna ładowania akumulatora rozładowanego do napięcia 0,25-0,3V. Ładowanie rozpoczęła dopiero po równoległym połączeniu z drugim akumulatorem który ledwo zipie ale przydaje się awaryjnie w takich sytuacjach. Pozdrawiam, Michał.
z moich doświadczeń niestety obecne ladowarki mikroprocesorowe nie doladowuja dobrze akumulatora kwasowego. Można nimi ewentualnie podladowywac i uzupełniać prąd. Są wyjątki np. pewien rosyjski. Ale najlepsze są jednsk transformatorowe. Mam 3 elektroniczne i wszystkie słabe w tym Ctek też.
używam prostownika z RING, zamówiłem na amjoil.pl polecam, bo sie dobrze sprawdza i przesyłka tez szybko doszla
Jest taka polska firma jak Semi, oni robią nowoczesne prostowniki z mikroprocesorami, także w zasadzie wszystko dzieje się automatycznie, ingerencja człowieka jest ograniczona do minimum. Na stronie semi.com.pl jest sklep internetowy z ich sprzętem, ale najlepiej zadzwonić do nich i podpytać konkretny wariant.
Dobry prostownik nie przekracza 14.7v podczas ladowania i przechodzi w stan czuwania.
To podstawa do nie uszkodzenia pojazdu i akumulatora.
Pozostale opcje to tylko czas niezbedny do ladowania.
Do uzytku domowego wystarczy maly prostownik z micro procesorem.
Sa to zazwyczaj bezpieczne urzadzenia.
Pozdrawiam
„Dobry prostownik nie przekracza 14.7v podczas ładowania…” Wypisujesz takie bzdury i posługujesz się mianem mechanika? Szanowny Mechaniku, mój ojciec założył firmę zajmującą się obsługą akumulatorów 29 lat temu. Od dwunastu lat, pracujemy w niej razem. Od ośmiu lat, oprócz „przywracania do życia ” zasiarczonych baterii, zajmujemy się też produkcją prostowników mikroprocesorowych pod własną marką. Maksymalne napięcie ładowania w naszych urządzeniach wynosi 15,64V i jest w pełni bezpieczne dla każdego typu akumulatora, więc nie staraj się być ekspertem w temacie który tylko powierzchownie liznąłeś. Zapraszam do Poznania na ulicę Daliową 9 (os. Kwiatowe).
Pozdrawiam
Mój ojciec ma mały warsztat samochodowy. Ostatnio postanowiłem wymienić mu nieco sprzętu i szukałem takiego niewielkiego ale mocnego prostownika. Okazuje się, że jest ich naprawdę sporo na rynku. Najlepszy prostownik wcale nie kosztuje dużo – byłem w szoku 😉 Teraz tato ma bardziej nowoczesny warsztat, więc lepiej mu się pracuje.
Mam najzwyklejszy prostownik, nawet nie wiem jakiej firmy ale działa nadal przez wiele lat. Nieraz już niestety (hehe) musiałam z niego korzystać. Nie jest to trudne urządzenie i z łatwością może z niego korzystać kobieta.